MUUTAMA SANA MIEHILLE

Joskus suurin ylitettävä este joogan aloittamiselle saattaa olla se joogasalin kynnys :) Useimmat uudet miesasiakkaat kertovat heti kättelyssä, että eivät ole notkeita vaan päinvastoin jäykkiä eivätkä varmasti taivu mihinkään suuntaan. Vastaan aina, ettei se haittaa mitään. Joogassa ei tarvitse olla notkea - usein miehillä on se toinen joogassa vaadittava ominaisuus eli voima. Jooga tuo kehoon tasapainoa - vahvat (usein jäykät) ihmiset saavat lisää venyvyyttä ja notkeammat (usein naiset) saavat enemmän voimaa.  Miesten motoriikka on usein yllättävän hyvää johtuen muista urheilulajeista ja edistyminen hämmästyttävän nopeaa. Monelle jooga on jotain muuta urheilumuotoa täydentävä harjoitus ja olen saanut paljon positiivista palautetta siitä, miten muut lajit ovat saaneet tukea joogasta.

Toinen mielikuva joogasta saattaa olla, ettei joogaharjoitus ole tarpeeksi vahva tai vaativa. Tämä mielikuva ei pidä paikkaansa ainakaan silloin kun puhutaan hotjoogasta ja voimajoogasta. Harjoitus on erittäin vahva ja salin kuumuus tekee siitä vielä haastavamman. Yksi 90 minuutin harjoitus kuluttaa energiaa ihmisen koosta riippuen noin 900 kCal. Harjoitus lisää sekä lihasvoimaa, lihasvenyvyyttä että hapenottokykyä. Jokaisessa liikkeessä koko keho on 100% käytössä. Omat tärkeimmät opettajani ovat kaikki miehiä. John Anderson, joka on koonnut 90 minuutin perusharjoituksen on entinen USA:n merijalkaväen sotilas. Nykyinen opettajani, Baron Baptiste, on kehittänyt voimajooga-harjoituksen ja joogannut koko ikänsä. Hän on harjoittanut lukemattomia ammattiurheilijoita ja vastannut mm. NFL joukkue Philadelphia Eaglesin kuntovalmennuksesta. Baronista voit lukea lisää sivulta www.baronbaptiste.com

Jos olet epävarma mistä aloittaa, niin tule mukaan Tulijooga HOT -tunnille. Tunnilla ohjeistus on hyvin tarkkaa, kaikki pysyvät aivan varmasti mukana yksityiskohtaisen ohjeistuksen vuoksi. Harjoitus on aina sama ja asanat tulevat jonkun ajan kuluttua tutuksi. Kun keho on tottunut lämpöön ja asanat jo tutumpia, voit tulla myös voimajooga-tunnille. Miehet ovat pitäneet tästä harjoituksesta erityisen paljon sen fyysisen luonteen vuoksi. Ohjeistus ei ole yhtä tarkkaa kuin perushotjoogassa, tunnilla haetaan virtaavuutta ja liikkeestä toiseen siirrytään nopeasti hengityksen tahdissa. Yin-jooga on syvävenyttelytunti, joka on helppo ja rauhallinen tunti. Sen tarkoituksena on venyttää kehoa ja sidekudoksia. Tunti tehdään huoneenlämmössä ja on asanoiltaan hyvin helppo tunti. Sopii erinomaisesti vastapainoksi esim. voimaharjoittelulle.

Tunnille tarvitset mukaan: mukavan asun (esim. shortsit ja t-paita tai pelkät shortsit), juomapullon, pikkupyyhkeen ja ison pyyhkeen joogamaton päälle. Joogamaton voit vuokrata salilta tarvittaessa, pyyhkeitä on myynnissä, mutta niitä ei voi vuokrata salilta. Juo paljon vettä jo edellisestä päivästä lähtien, jotta keho on tarpeeksi hyvin nesteytynyt harjoitusta varten. Voit aina kysyä lisätietoa Pialta, jos mietit miten aloittaa, ota yhteyttä pia.rydman (at)gmail.com tai 040 7570 425.

 

Lämpimästi tervetuloa mukaan kokeilemaan jotain uutta!

 

 

Tulijoogan opettaja Vesa Rouvisen voimaharjoittelu on jooga. Kuva: Kanerva Mantila. Art Director: Pia Rydman