HOTJOOGAN HYÖDYT

Keholle

Joogaharjoituksen ja hotjooga-harjoituksen hyödyt keholle ovat laajat. Harjoitus parantaa lihaskuntoa, lisää hapenottokykyä, linjaa kehoa oikeaan asentoon, parantaa tuki- ja liikuntaelimistö, lisää rangan liikkuvuutta, auttaa painonhallinnassa ja virkistää sisäelinten ja rauhasten toimintaa. Joogassa sanotaan, että ihminen on yhtä nuori kuin selkä on notkea! Selän kuntoon kiinnitetäänkin paljon huomiota harjoituksessa. Voimakas hikoilu puhdistaa kehoa ihon kautta ja monet iho-ongelma ovat saanet apua hotjoogasta. Kiertoliikkeet ja erilaiset puristusliikkeet lisäävät verenkiertoa alueilla, joissa veri ei jostain syystä ole päässyt virtaamaan kunnolla. Tämä auttaa esimerkiksi nivelten kuntouttamisessa ja niiden liikkuvuuden ylläpidossa. Joogaharjoitus (oikein tehtynä) on muutenkin nivelille hyvä harjoitusmuoto, sillä harjoituksessa samaan aikaan venytetään ja jännitetään lihaksia aktiivisesti - keho ei kulu vaan päinvastoin pysyy vetreänä ja nuorena. Hengitysharjoitukset tuovat happea kehoon ja soluille, harjoituksen edetessä normaalikin hengitys syvenee ja pitenee rauhoittaen hermostoa ja auttaen stressinhallinnassa.


Mielelle

Joogan alkuperäisessä kotimaassa, Intiassa, ei edes sanana tunneta eroa kehon ja mielen välillä vaan ne ovat luonnostaan yksi kokonaisuus. Länsimaissa käytäntö on hieman toinen. Rauhaton mieli saadaan usein rauhoittumaan fyysisyyden kautta. Joogaharjoituksen edetessä harjoittaja oppii kiinnittämään enemmän huomiota omaan hengitykseen ja mieli pystyy rentoutumaan. Hengityksen pidentyessä, keho rauhoittuu ja sitä myöten myös mielen poukkoilu. Mielen pysyessä hiljaa, vähentyy kehon stressi. Stressi on kehon reaktio kuviteltuun tai todelliseen uhkaan ja siihen liittyy hormonaalinen myrsky, joka hermostuttaa mieltä. Positiivinen kehä saadaan aikaiseksi säännöllisellä joogaharjoituksella kehon rauhoittuessa, mieli rauhoittuu -  mielen rauhoittuessa, keho rauhoittuu. Meditaatio on keskittymistä - asana-harjoituksessa keskitetään katse tiettyyn pisteeseen, tarkkaillaan kehoa ja mieltä tietoisesti ja opitaan itsetuntemusta. Mielen hallinta on mielestäni yksi tärkeimmistä asioista, joita ihminen voi itselleen antaa. Se on tasapainoisen, rauhallisen ja tyytyväisen elämän perusta josta on hyvä ponnistaa.


Sielulle

Terve sielu terveessä ruumiissa. Joogan asana-harjoitus tähtää lopulta kehon 72000 meridiaanin, energiapisteen puhdistamiseen. Terveessä, hyvinvoivassa kehossa on sielun helppo olla ja ilmaista itseään. Self-realization, oivallus omasta Itsestä on elämänpituinen polku. Jooga vie hiljalleen kohti omaa Itseä, pois omasta itsestä, egosta.