TULIJOOGAN ETIKETTI

Ohjeita sujuvaan harjoitukseen

Joogaharjoitus on kollektiivinen yksilöharjoitus. Jokainen on vastuussa omasta harjoituksestaan ja energiastaan, jonka tuo tullessaan. Tarkista tarvittaessa lääkäriltäsi onko hotjooga sinua varten, jos epäilet terveydentilaasi. Harjoitus on kollektiivinen siinä mielessä, että kaikki mitä teet vaikuttaa itsesi lisäksi myös kaikkiin muihin harjoittajiin. Jotta kaikilla olisi hyvä olla, niin tässä muutamia ohjeita:

  • Tule ajoissa tunnille. Ovet avataan 30 minuuttia ennen tunnin alkua. Sinun olisi hyvä olla valmiina joogasalissa jo 5 minuuttia ennen tunnin alkua, niin pääsemme silloin aloittamaan ajoissa. (Tunnit voivat venyä yli 90 minuutin, loppurentoutuksesta johtuen. Jos aikataulusi on tiukka, niin kerro siitä ennen tuntia opettajalle ja asettaudu lähelle ovea, jolloin voit huomaamattomasti lähteä tunnin venähtäessä.)
  • Joogasalissa on hyvä rauhoittua, niin ennen tuntia kuin varsinkin tunnin jälkeen. Toisille joogaharjoitus voi olla viikon ainoa hetki olla vain itsensä kanssa ja monet haluavat rentoutua rauhassa harjoituksen jälkeen. Liiku siis salissa hiljaa ja jaa harjoituksen kokemukset vasta pukuhuoneen puolella.
  • Tulijoogassa on vain kaksi suihkutilaa. Käy suihkussa mahdollisimman tehokkaasti. Ehdit parissa minuutissa hyvin peseytyä - säästät luontoa ja myös muiden suihkuun jonottajien hermoja ja aikaa.
  • Ole puhdas! Kuumassa salissa kaikki hajut voimistuvat. Vältä voimakkaita hajuvesiä ja pidä harjoitusvaatteesi, mattosi ja pyyhkeesi aina puhtaina. Joogavaatteet pysyvät puhtaina kun huuhtelet ne heti harjoituksen jälkeen lämpimällä vedellä (vaikka suihkussa)  ja peset ne kotona pesuaineella. Joogavaatteet on hyvä uusia myös säännöllisesti. Varsinkin hotjoogaa aloittaessa kehosta poistuu paljon kuonaa, joka tarttuu vaatteisiin. Jos pohdit haisevatko vaatteet, niin silloin on aika vaihtaa ne uusiin.
  • Jos hikoilet erityisen paljon tunnilla, niin käytä maton päällä kahta pyyhettä. Tiedät hikoiletko erityisen paljon siitä, että hikoilet maton ylitse ja jälkeen jää lammikko. Hyvä pyyhe auttaa tässä. Pyyhkeitä on myynnissä salilla.
  • Huomioi vierustoveri. Meillä kaikilla on välillä huonoja päiviä jolloin mikään ei huvita. Vierustoveri voi ähkiä ja puhkia tai tehdä muuta 'ärsyttävää'. Älä anna sen kuitenkaan vaikuttaa omaan energiaasi. Me kaikki tulemme harjoitukseen omalta pysäkiltämme, emme koskaan voi tietään toisen syitä toimia tietyllä tavalla, koska emme tunne heidän historiaansa. Jos kaverilla on menossa huono päivä, tarjoa mieluummin lämmin hymy ja lainaa positiivista energiaasi. Harjoitus sujuu silloin paremmin kaikilta.
  • Kuuntele kehoasi. Jokainen harjoittelee omalla vastuullaan. Tarvittaessa keskustele lääkärisi kanssa, mikäli epäilet terveydentilassa olevan jotain. Ohjaaja kannustaa tunnilla kaikkia parhaansa mukaan, mutta muista, että sinä itse olet itsesi paras asiantuntija. Lepää ja istu alas tai olen selinmakuulla, jos siltä tuntuu. Yritä pysyä mahdollisuuksien mukaan harjoituksen ajan joogasalissa ja sitoudu harjoitukseen. Jos joudut lopettamaan tunnin aiemmin, niin vinkkaa opettajalle. Hän haluaa varmistaa, että sinulla on kaikki hyvin.

Kiitos kun välität, joogataan yhdessä hyvällä fiiliksellä!