Hot yoga, bikram-yoga, flow-yoga, yin yoga

Tunnit

Tulijoogan tunnit perustuvat hot yogaan eli harjoitus tehdään kuumassa. Yin yogassa lämpötila on matalampi, mutta yin harjoitus usein seuraa hot-tuntia ja tilassa on aina melko lämmin. Tämä on hyvä huomioida kevyessä pukeutumisessa. 

 

Hot yoga +39C / bikram yoga  / 26 + 2 asennon kiinteä sarja

 

Tulijoogan perustunti on perinteinen hot yoga. Se tunnetaan myös nimellä alkuperäinen hot yoga, bikram yoga tai 26+2 harjoitus. Tunnilla tehdään aina samat 26 asanaa eli jooga-asentoa ja 2 hengitysharjoitusta. Sen asanat tulevatkin nopeasti tutuksi ja sarja sopii hyvin ensikertalaisille. Tämä sarja on aikanaan lohkaistu laajemmasta 84 asanan sarjasta ja se on suunnattu kuntouttamaan länsimaisen elämäntyylin aiheuttamia hyvinvoinnin haasteita. 

Sarja on kokonaisvaltainen kehon ja mielen harjoitus. Se nostaa intervallimaisesti sykettä ja parantaa niin nivelten, lihasten kuin rangankin liikkuvuutta. Pyrkimyksenä on palauttaa kehon tasapaino niin, että se on vahva ja joustava. Harjoitus auttaa ylläpitämään rangan, nivelten ja lihasten normaalin liikkuvuuden. Tunnilla nousee hiki pintaan

 

Harjoituksessa opettaja ohjaa suullisesti hyvin tarkasti kaikki asanat ja tunnilla pärjää hyvin kun keskittyy ohjeisiin. Sarjassa tehdään alun hengitysharjoituksen jälkeen  seisten asanoita noin 2/3 tunnista ja loppuharjoitus tehdään lattialla. Tunnilla hikoillaan voimakkaasti. Pukeudu tunnille kevyesti (hihaton paita, shortsit/leggingsit.)

Ota mukaan juomapullo, joogamatto ja iso pyyhe, joka peittää joogamaton. Voit myös vuokrata studiolta joogamaton ja pyyhkeen.  Juo hyvin vettä jo edellisenä päivänä, älä syö raskasta ateriaa 2-3 tuntia ennen harjoitusta, jotta vatsa ei ole liian täynnä. Tule studiolle ajoissa, jotta ohjaaja ehtii kertoa harjoituksesta tarkemmin ja tunti pääsee alkamaan ajoissa.

 

  • tuntikalenterissa nimellä hot yoga, bikram hot yoga, Tulijooga hot

  • Tulijoogan perustunti

  • kuumin tunti + 39 C

  • sykettä nostava, voimakas hikoilu

  • sopii ensikertalaisille 

  • tarkka ohjeistus tunnilla

  • intervalliharjoitus

  • kevyt vaatetus tunnille, vesipullo mukaan

 

 

Hot Yoga

Flow Yoga

Hot yoga, flow, yin

Valitse itsellesi sopiva tunti; sykettä nostava hot yoga, hengityksen mukana virtaava flow yoga tai maadoittava, rauhoittava ja liikkuvuutta lisäävä yin yoga.

Tutustu tuntikuvauksiin ja valitse itsellesi sopiva harjoitus

Hot Flow-yoga + 37C, hengityksen mukana virtaava harjoitus

 

Hot flow-tunnilla harjoitus etenee hengityksen mukana virraten asanasta toiseen. Tunnin sisältö vaihtelee toisin kuin perus hot yoga-tunnilla. Tunnilla tehdään mm aurinkotervehdyksiä ja punneruksia, joissa myös ylävartalo saa voimistavaa harjoitusta. 

Ohjeistus tunnilla ei ole aivan yhtä tarkkaa kuin hot yoga-tunnilla, mutta tämäkin harjoitus sopii hyvin myös uusille joogaajille.  Flow-harjoitus vie parhaimmillaan syvälle flow-tilaan, jossa mieli lepää kehon liikkuessa. Tunnin lämpötila on hieman matalampi kuin hot yogassa. Lämpö auttaa kehoa avautumaan ja lihakset eivät kipeydy samoin kuin "kylmässä" huoneessa harjoitellessa. 

 

Yin yoga - maadoittava, rauhoittava, liikkuvutta lisäävä harjoitus

 

Yin -yogan harjoitus tehdään lattialla. Se on matalan sykkeen harjoitus, jossa keskitytään voimakkaasti kehon sisäiseen olotilaan. Asanat pidetään verrattain pitkään ja tästä rauhallisuudesta syntyy syvä hiljaisuuden ja rentoutumisen tila. Kehoa avataan hellän tehokkaasti ja sen liikkuvuus lisääntyy faskian (sidekudosten) avautumisen seurauksena. Yin yoga on erittäin hyvä vastapaino muille Tulijoogan harjoituksilleja myös erittäin hyvä tapa saada keho ja mieli rauhoittumaan. Tunnin sisältö vaihtelee. Rauhallinen tunti, joka sopii kaikille ja kaikenikäisille.

 

  • tuntikalenterissa nimellä yin yoga

  • lämpötila +30C 

  • kaikki liikkeet tehdään lattialla

  • tuntisisältö vaihtelee

  •  matala intensiteetti

  • sopii hyvin ensikertalaisille

  • avaa faskiaa ja lisää liikkuvuutta

  • kevyt vaatetus tunnille, vesipullo mukaan.

 

 

 

 

 

 

 

 

  • tuntikalenterissa nimellä hot flow

  • lämpötila +36C

  • liikutaan hengityksen mukana liikkeestä toiseen

  • tuntisisältö vaihtelee

  • intensiteetti vaihtelee 

  • sopii myös ensikertalaisille

  • kevyt vaatetus tunnille, vesipullo mukaan

 

Yin Yoga